[terug]

5 daagse hikingtrip met weinig ervaring

Donderdag 1 oktober vertrokken Harrie Andringa, Bram Jippes en ik zelf voor de laatste trip van dit seizoen naar Oostenrijk. Een trip die we eerder begin september vanwege het noodweer moesten afblazen en nu toch konden gaan maken. De verwachtingen waren goed, koud maar droog weer voor de vrijdag en de zaterdag en kans op regen voor de zondag. En zo gebeurde het ook.

Dag 1 Plumsjoch 1921 m

Een nieuwe inlooptocht in het programma in het mooie gebied links van Pertisau aan de Achensee. We rijden het natuurgebied in en helemaal achterin komen we aan bij ons vertrekpunt Alpengasthaus Gern-alm op 1166 m. Mooie dag en een mooi nieuw te ontdekken gebied. De weg loopt zoals overal in dit gebied direct lekker steil  naar boven. Wel via een breed pad waar niet alleen wandelaars en 4x4 mogen komen maar hier loopt ook een ATB route (respect). We lopen gestaag door en genieten van de mooie vergezichten en de kleuren van de bomen die de herfst ons geeft, prachtig. Na een dik uur staan we boven op een plateau en kijken 360 graden om ons heen. Nog een kleine 300 meter klimmen en dan komen we op ons einddoel van deze dag de Plumsjoch aan. Leuke afwisselende route die niet al te moeilijk is maar wel pittig. We merken dat de winter in aantocht is want ondanks de zon is de wind boven al koud en blijven we er niet al te lang. We lopen dezelfde route terug en besluiten in het zonnetje en de luwte de lunch te nuttigen. Daarna de laatste steile afdaling naar beneden waar we kunnen genieten van een drankje in de zon op het terras van de Gern-almhutte. Een blijvertje deze route, ook omdat deze uit te breiden is met de beklimming van de 2106 m hoge Montschein Spitze.

Dag 2 Stanser Joch 2102 m

Weer een nieuwe route vandaag, een zware maar o zo mooie route naar de Stanser Joch. Deze stond al een tijdje op het lijstje en vandaag hebben we het met zijn drieën gefixed. Mooie lange aanlooproute die wel pittig is maar goed te doen. Deze bergkam, want dat is het, kan je van vele kanten beklimmen. Wij kiezen ervoor om vanuit Maurach te lopen omdat we dan een rondje kunnen maken. De laatste 400 hoogtemeters zijn prachtig, steil en smal, zoals het hoort. De voldoening is groot als we na 3 uur bovenop staan. Wat een uitzicht. 360 graden zicht, helder weer, koud,wind en zon. Super wat een beleving. We zijn niet de enige maar wel de enige hollanders. We zijn ook één van de weinigen die de kam helemaal doorlopen naar het einde en daar verder afdalen naar beneden. We weten na 20 meter waarom. Een natte steile bergweide dwingt ons om zeer zorgvuldig af te dalen en niet uit te glijden. De vervelendste 150 meters deze dag die de pret wat drukken. Maar we komen daar goed doorheen en verder is het een lange afdaling door het bos naar beneden en uiteindelijk komen we weer bij ons vertrekpunt aan. Ja dat is verkennen, niet wetende wat je tegenkomt maakt het avontuurlijk maar kan soms ook wat tegenvallen. Kortom een zeer mooie beklimming die ik de volgende keer anders terug ga lopen.

Dag 3 Lamsenjochhutte 1953 m

Eerder dit jaar hebben we met de eerste groepen de tocht naar de Lamsenjochhutte via de Gramai-alm gelopen. Vorig jaar heb ik deze route een paar keer gelopen vanuit een ander dal. We lopen deze dag die heel anders is dan de voorgaande dagen want het weer veranderd van koud en zonnig naar koud en nat. De mannen zitten er wel een beetje doorheen. Toch twee zware dagen gehad als je dit nog nooit gedaan hebt. De route naar de hut is via een lang en breed pad naar de Stallenalm, daarna buigt deze af en gaat ze tussen 2 steile wanden door omhoog. Gemsen gebied, dus wie weet. Halverwege gaat de zon weg en begint het te regenen. We lopen stug door en komen na 2,5 uur aan in de hut waar ik inmiddels al koffie had geregeld. We kunnen opwarmen en onze kleren drogen. Na een uurtje vertrekken we door de striemende regen naar beneden. Gelukkig hebben we de wind in de rug. Van een uitzicht is niks meer over want we lopen dwars door de mist. In de verte horen we de stenen rollen, dat moeten Gemsen zijn. En ja hoor na wat speurwerk zien we ze op de steile hellingen lopen. Blijft mooi om wild te spotten. De regen veranderd langzaam in hagel, tja de winter tikt aan. Harrie en Bram hebben het wel gehad, alleen ik lijk te genieten van wat de natuur ons biedt, ook dit hoort erbij. Na nog even lekker door gestapt te hebben zodat we in iedergeval niet koud worden komen we bij de Xtravelerbus aan en zitten de trips erop. Voldaan en moe keren we terug. Warme douch doet wonderen en 's avonds genieten we van ons avondeten in het restaurant. Morgen weer terug naar Nederland.

Harrie en Bram heel goed gedaan en bedankt dat jullie met Xtraveler Bergsportreizen de uitdaging aangingen.